Sail Den Helder

Sail Den Helder 2013 is al weer achter ons, helaas heeft het weer ons niet meegezeten.

Tot hopelijk weer over vijf jaar en anders naar Sail Amsterdam.

Vele schepen hebben deelgenomen aan Sail waaronder

Belem

Belem is een driemaster bark, gebouwd in 1896 te Nantes, Frankrijk.

Ze was oorspronkelijk een vrachtschip en vervoerde suiker van de West-Indië, cacao en koffie uit Brazilië en Guyana naar Nantes, Frankrijk. Ze werd verkocht in 1914 aan Hugh Grosvenor, 2de Hertog van Westminster, die haar ombouwde tot zijn particuliere luxe jacht.

In 1922 werd ze het eigendom van de bierbrouwer Sir Arthur Ernest Guinness, die haar de naam Fantôme II (Franse spelling) gaf. Na het overlijden van Sir Arthur E. Guinness, in 1949, werd ze in 1951 verkocht aan een Venetiaanse graaf die haar de naam Giorgio Cini gaf, vernoemd naar zijn zoon, die stierf bij een vliegtuigongeluk. Tot 1965 werd de latere Belem ingezet als zeiltrainingsschip. Daarna vond men het schip te oud voor haar taak en meerde haar af nabij Venetië.

In 1972 probeerde de Italiaanse carabinieri haar weer te herbouwen als de oorspronkelijke bark. Toen dit te duur bleek te zijn werd ze het eigendom van de werf waar zij lag afgemeerd. In 1976 heeft het schip uiteindelijk weer haar originele staat verkregen, een bark.

In 1979 keerde het schip als Belem weer terug naar haar Franse thuishaven gesleept door een sleepboot. Volledig gerestaureerd en in haar oorspronkelijke staat, is ze begonnen een nieuwe carrière als een zeil trainingsschip.

Type:       Bark

Lengte:    65 m.
Breedte:   8,8 m.
Diepgang: 3,6 m. 
Hoogte:    34 m.
Snelheid: tot 11 knopen, tot 12 knopen onder zeil.

Belle Poule

De Belle Poule is een Franse marine schoener gebruikt als opleidingsschip. 

Ze werd te water gelaten op 8 februari 1932 op de Chantiers de Normandie in Fecamp. Ze is een replica van een type vissersvaartuig dat tot 1935 werd gebruikt vanuit IJsland voor het vangen van kabeljauw. Het zusterschip van de Belle Poule is de Étoile.

In 1940 vluchten zowel de Belle Poule als de Étoile naar het Verenigd Koninkrijk en werden in beslag genomen door de Britten. Zowel Belle Poule als de Étoile hebben vervolgens dienst gedaan bij de Vrije Franse Strijdkrachten tijdens de Tweede Wereldoorlog, Als erkenning van hun loyaliteit aan de Vrije Franse Strijdkrachten ontvingen beide zusterschepen de eer van het recht op de Franse vlag met het kruis van Lotharingen.

 

In 1945 keerde ze terug naar Frankrijk. 

Type: Schoener
Lengte:    37,5 m.
Breedte:    7,4 m.
Diepgang:  3,65 m.
Hoogte:    21,5 m.
Snelheid: tot 12,5 knopen onder zeil.

Cisne Branco

Cisne Branco is een zeilschip van de Braziliaanse Marine met als thuisbasis Rio de Janeiro.

 

De Cisne Branco ("Witte Zwaan") is gebouwd in Amsterdam, Nederland door Damen Scheepswerf  Haar kiel is gelegd op 9 November 1998 en overgedragen aan de Braziliaanse marine op 4 februari 2000 en in dienst gesteld als een Braziliaans marineschip op 9 maart 2000. De vormgeving van het schip is gebaseerd op de klippers uit de negentiende eeuw. De Cisne Branco is het derde Braziliaanse trainingsschip met deze naam. De laatste Cisne Branco voer van 1980 tot 1986 voor de Braziliaanse Marine.

De Cisne Branco maakte met haar eerste reis de oversteek via de Atlantische Oceaan naar Brazilië voor de viering van het feit dat Brazilië 500 jaar geleden ontdekt is door de Portugese Admiraal Pedro Álvares Cabral.

De Cisne Branco wordt nu gebruikt als representatie voor de Braziliaanse cultuur en Braziliaanse marine. Tevens wordt zij gebruikt als trainingsschip door de Braziliaanse marine academie, de Koopvaardijschool en andere nautische opleidingen.

Type: gebaseerd op 19de Eeuwse Klipper
Lengte:    88,4 m.
Breedte:   10 m.
Diepgang: 4 m.
Hoogte:   46 m.
Snelheid: tot 17,5 knopen onder zeil.

Cuauhtemoc

De ARM Cuauhtemoc is een zeiltraining schip van deMexicaanse Marine, genoemd naar de laatste Azteekse keizer Cuauhtemoc die werd gevangen genomen en geëxecuteerd in 1525.

Ze is de laatste van de vier zusterschepen in 1982 gebouwd door de Naval Shipyards van BilbaoSpanje allemaal naar een ontwerp dat lijkt op de modellen uit 1930 van de Duitse firma Blohm & Voss zoals de Gorch Fock, de USCGC Eagle en de NHP Sagres.

Net als haar zusterschepen, de Gloria (Colombia), de Guayas (Equador) en de Simón Bolívar (Venezuela) is de Cuauhtemo ceen zeilambassadeur voor haar eigen land en een frequente bezoeker van alle wereldhavens. Van de Cuauhtemoc wordt gebruik gemaakt door de Mexicaanse Marine om haar officier-cadetten te trainen. 

Type: Bark
Lengte:    89,72 m.
Breedte:   12 m.
Diepgang: 5,4 m.
Snelheid:  8,5 - 11,3 knopen onder zeil.

Dar Mlodziezy

De Dar Młodzieży (Pools voor Gift van de jeugd) is een Pools zeilschip. Het schip, ontworpen door Zygmunt Choreń, werd gebouwd op de scheepswerf van Gdansk, waar het in 1981 te water werd gelaten.

De Dar Młodzieży is eigendom van de Hogere Zeevaartschool van Gdynia, die het schip inzet als opleidingsschip. Aan boord is plaats voor 120 + 30 cadetten en een vaste bemanning van 44 personen. De "Dar" is volledig uitgerust voor de opleiding van studenten in de maritieme wereld. Zo is er, onder de hoofd-navigatiebrug een extra brug uitgerust met dezelfde instrumenten en verschillende kaartentafels. Daarnaast beschikt het schip over een apart klaslokaal.

Zusterschepen van de Dar Młodzieży zijn Druzhba (1987), Khersones(1988), Mir(1987), Pallada(1983) en de Nasheba(1992).

Type: Driemaster volschip
Lengte:  108,2 m.
Breedte:  14 m.
Diepgang: 6,4 m.
Hoogte: 49,5 m.

Eendracht

De Eendracht is een driemaster uit Nederland, gebouwd in 1989 op de scheepswerf van Damen. Ze wordt nu ingezet op basis van charters door de Stichting Het Zeilend Zeeschip als opleidingsschip voor jongeren om die zo kennis te laten maken met de zee. Dit is de tweede Eendracht. Het eerste schip met dezelfde naam werd beheerd door dezelfde Stichting en was een tweemaster schoener, die uiteindelijk werd verkocht aan Duitse eigenaren en nu rondvaart onder de naam “Johann Smidt”

De Stichting Het Zeilend Zeeschip werd opgericht in 1938 maar de Tweede Wereldoorlog verstoorde de plannen om de fondsen te werven zodat het eerste schip gebouwd kon worden. Kort nadat het eerste schip te water was gelaten werd al snel duidelijk dat deze te klein was voor de doelstellingen van de Stichting. Onmiddellijk begon men dan ook met de planning voor een groter driemaster vaartuig. Deze driemaster Eendracht heeft voortdurend gevaren sinds zij te water werd gelaten. Zij wordt bemand door een vrijwilliger korps van rond ongeveer 350 vrijwilligers

Type: Driemaster schoener
Lengte: 58,08 m
Breedte: 12,3 m.
Diepgang: 5 m.
Hoogte:41,7 m.
Snelheid: tot 14,5 knopen onder zeil.

De Etoille du Roy (ex Grand Turk)

De Etoile du Roy, toen met de naam Grand Turk, is in 1996 te Marmaris, Turkije gebouwd als een replica van een fregat tijdens de jaren van Admiraal Nelson voor de productie van een ITV-serie over de Marine officier Horatio Hornblower (alhoewel de historische HMS Indefatigable van Hornblower een groter schip was). De Grand Turk was een driemaster zesde-tarief fregat (aanduiding zesde tarief: klein oorlogsschip met tussen de 20 tot 28 9 ponds kanonnen op een enkel dek), die met haar ontwerp sterk geïnspireerd werd door de HMS Blandford uit 1741.

In 2010 werd het schip gekocht door het Franse bedrijf Étoile Marine Croisières, met als thuishaven Saint-Malo, Bretagne, en werd omgedoopt tot Étoile du Roy ("King's Star").

Tegenwoordig wordt zij voornamelijk gebruikt bij zeilevenementen, voor bedrijfs-of privé-charters en voor recepties in haar ruime salon of op het dek.

Type: Fregat
Lengte: 46 m.
Breedte: 10 m.
diepgang: 3 m.
Hoogte:

Falken

Zeiltraining is iets wat al sinds 1796 door de Zweedse Marine wordt beoefend.

In 1943 gaf het hoofd van de Zweedse Marine opdracht tot het ontwerp van 2 nieuwe zeilschepen ter vervanging van de oude. Uiteindelijk kreeg de Zweedse oud-marine officier Tore Herlin de opdracht om twee schoeners te bouwen naar een ontwerp van zijn eigen hand. De namen van deze twee schoeners werden de Gladan en de Falken.

De twee schepen, gebouwd in Stockholm, zijn uiteindelijk in 1946 (deGladan) en in 1947 (de Falken) overgedragen aan de Zweedse Marine. Beide werden actief in dienst genomen eind 1947.

Type: Schoener

Lengte: 39,7 m.
Breedte: 4 m.
diepgang:
Hoogte:
Snelheid:

Gulden Leeuw

De Gulden Leeuw had oorspronkelijk de naam M/S Dana.

In 1937 was de oplevering van M/S Dana. Het schip werd gebouwd in opdracht van het Deense ministerie van landbouw en visserij. Zij is ontworpen en gebouwd als oceaanwaardig schip met ijsklasse. Tijdens haar diensttijd voor de Deense overheid is ze veelvuldig ingezet voor marine biologisch onderzoek in niet alleen Deense wateren maar ook internationaal. In 1939 werd het schip 9 meter verlengd

In 1980 werd zij voor de eerste keer verkocht en zou tot 2007 diverse keren doorverkocht worden. In die periode heeft zij dienst gedaan als onderzoeksschip, als offshore ondersteuningsschip en als opleidingsschip voor de Deense Marine.

In 2007 werd de Dana verkocht aan P&T Charters. Deze ondernemers uit de zeilende beroepsvaartbranche bouwden het schip om tot een snelle 3 mast-topzeilschoener. Het ontwerp voor de nu Gulden Leeuw werd opnieuw getekend waarna het schip werd verbouwd bij Royal Shipyard Balk te Urk.

Anno 2013 wordt de Gulden Leeuw ingezet als platform voor o.a.: bedrijfsevenementen, jubilea, ceremonies, recepties en bruiloften. Daarnaast neemt de Gulden Leeuw ook deel aan de internationale Tall Ship Races. Het schip is daarom ook geschikt voor trainees en expedities voor het bedrijfsleven om bijvoorbeeld aan teambuilding te doen.
Type: Driemaster topzeilschoener
Lengte:   70,1 m.
Breedte:   8,6 m.
Diepgang: 4,2 m.
Hoogte:   40 m.


Götheborg

De Zweedse schip Götheborg is het grootste historische zeilschip dat nog rondvaart. Ze is een replica van een zeilschip uit de 18e eeuw. Het opbouwen van een replica van het schip in volle schaal 1:1 zonder één van de originele tekeningen en met behulp van de toen gebruikte gereedschappen, methoden en materialen maakte het niet makkelijker.

In 1745 liep het oorspronkelijke schip aan de grond en zonk slechts een paar honderd meter van haar thuishaven in Göteborg.

 

In 2005 en 2007, voer het schip de historische route naar China en weer terug. De rijke Ostindiska Companiet Svenska (Zweeds Oost-Indische Compagnie) werd opgericht in 1731 en stopte de handel in 1813. Meer dan 175 jaar later, wordt het verhaal van deze compagnie door de bouw van dit schip weer verteld.

 

Sindsdien vaart zij over de zeeën rond de wereld als een promotie platform voor Zweden en de Zweedse industrie. In de zomer van 2010, tijdens de viering van de Zweedse koninklijke bruiloft, was deGötheborg gastheer van het officiële bruilofts diner voor de Zweedse Koninklijke Familie.

Type: Oost Indiëvaarder
Lengte: 58 m.
Breedte: 11 m.
diepgang:
Hoogte:


Hydrograaf

Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en thans een populaire salonboot. Het schip werd in 1909-1910 gebouwd door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord in Rotterdam. Het schip werd te water gelaten op 26 januari 1910.

Op 4 mei 1910 stelde de Koninklijke Marine de Hydrograaf in dienst als opnemingsvaartuig

De Hydrograaf werd diverse keren gebruikt als koninklijk jacht tijdens bezoeken van koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana aan plaatsen in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren. In het achterschip was benedendeks een hut voor dit doel ingericht. Inmiddels hebben ook Kroonprins Willem Alexander en vele andere bekendheden met de Hydrograaf gevaren. 

In mei 1940 week het schip vanuit Vlissingen uit naar Engeland. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt als logement schip voor de mijnenveegdienst. Op 25 september 1943 kwam het schip aan in Harwich voor gebruik als depotschip. Na de verovering van Zeeuws-Vlaanderen kwam het schip in oktober 1944 ter beschikking van de Commandant in Zeeland. Het deed meteen weer dienst als opnemingsvaartuig om de belangrijke toegang naar de haven van Antwerpen beter in kaart te brengen. Na de oorlog kwam het schip weer in de vaart voor de Hydrografische Dienst. Als zodanig werd het op 16 oktober 1962 door de Koninklijke Marine uit de sterkte afgevoerd. Het was het laatste kolengestookte stoomschip van de Koninklijke Marine. 

Het schip werd overgedragen aan het Zeekadetkorps te Rotterdam, waar het in oktober 1964 in gebruik werd genomen. Later kwam het in bezit van de korpsen Den Helder en Amsterdam. 

Eind 1983 werd het schip verkocht. De Hydrograaf werd volledig gerestaureerd, binnen afgetimmerd als luxe salonschip. Sindsdien is de Hydrograaf met als thuishaven Amsterdam te huur als partyschip voor maximaal 150 opvarenden. 

Vanaf datzelfde jaar maakt de Publieke Omroep gebruik van het schip als stoomboot van Sinterklaas en zijn gevolg van Zwarte Pieten bij de jaarlijkse Landelijke Intocht. 
Type: Stoomschip
Lengte: 40,5 m.
Breedte: 6,7 m.
Diepgang: 1,8 m.
Hoogte: 
Snelheid: 12,5 knopen

Iskra

De ORP Iskra werd ontworpen en gebouwd op de Lenin scheepswerf van Gdansk. De ontwerper is M. Sc. Zygmunt Choren. De kiel werd gelegd 11 november 1981 en de te waterlating vond plaats op 6 maart 1982,. Toezicht op de bouw en uitrusting van het schip werd gehouden door de Reserve Officiers Club op de Lenin scheepswerf van Gdansk.

Sinds 1987, neemt zij deel aan internationale zeilevenementen

 

Zij is de opvolger van en de voortzetter van de zeevaart tradities van haar voorganger de schoener ORP SPARK , die onder de vlag van de Poolse marine heeft gevaren van 1927 tot 1977

 

De ORP Iskra wordt voornamelijk ingezet als opleidingsschip door en de Poolse marine voor de praktijkopleiding en het testen van de geschiktheid van a.s. officieren en onderofficieren.

Daarnaast wordt zij ook gebruikt voor andere maritieme opleidingen.
Type: Schoener
Lengte:    48,36 m.
Breedte:    8 m.
Diepgang: 4 m.
Hoogte: 30,6 m.

Jantje

De Jantje is een klein maar robuust zeeschip met fraai traditioneel tuig, een zogenaamd Small-Tall Ship. Het schip liep in 1930 van stapel bij Van Goor in Monnickendam. Tot 1969 heeft het gevaren als viskotter Ennie en Appie HD 25 en is er menig kabeljauw mee gevangen. Daarna is het schip omgebouwd tot de huidige schoenerbrik - ook wel brigantijn genoemd.

Haar vaargebied is de Waddenzee, de Noordzee en de Franse kust.

De capaciteit voor dagtochten is 24 personen en heeft plaats voor 12 personen bij overnachtingen.

Type: Brigantijn
Lengte: 28 m.
Breedte: 6 m.
Diepgang: 2,4 m.

Juan Sebastian de Elcano

De Juan Sebastian de Elcano is een opleidingsschip voor de Koninklijke Spaanse Marine, het op twee na grootste tall ship in de wereld.

Ze is vernoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Sebastián Elcano. Het schip draagt ​​ook het de Elcano wapenschild dat aan de familie verleend werd door Keizer Karel I na Elcano’s terugkeer in 1522 van de wereldwijde expeditie Magellan's.

De Juan Sebastian de Elcano werd gebouwd in 1927 in Cadiz, Spanje en haar romp is ontworpen door de Spaanse marine architect en ingenieur Juan Antonio Aldecoa y Arias. Na de afkondiging van de Tweede Spaanse Republiek in april 1931 werd ze ingelijfd bij de Spaanse Republikeinse marine.

In 1933 werden op order van Commander Salvador Moreno Fernández een reeks verbeteringen aangebracht in het schip en de bronzen plaat met de Latijnse taal inscriptie Tu Primus Circundedisti(“Je ging eerst om mij “) buurt van de boeg. Op het moment van de staatsgreep van juli 1936 was het schip in Ferrol, een haven die werd ingenomen door de Nationalistische Partij. Haar bouwtekeningen werden vijfentwintig jaar later gebruikt om haar na te bouwen als het Chileense zeil training (zuster)schipEsmeralda wat duurde van 1952 tot 1954.
Type: Barketijn
Lengte: 113 m.
Breedte: 13,11 m.
Diepgang: 7 m.
Hoogte: 48,5 m.
Snelheid: tot 17,5 knopen onder zeil.

Kamper Kogge

Kampen heeft als enige stad in Nederland een kogge gereconstrueerd. De Kamper Kogge is een reconstructie van een wrak uit 1336 dat gevonden is in de Flevopolder ter hoogte van Nijkerk. Naast informatie uit dit wrak is ook archiefonderzoek gedaan om zo veel mogelijk oorspronkelijke informatie in de reconstructie te kunnen verwerken. Hierdoor is het gelukt de kogge op authentieke wijze te bouwen. In de middeleeuwen werd een kogge in vier maanden tijd gebouwd. In Kampen is vier jaar aan de reconstructie van het schip gewerkt.

Een kogge is een schip dat geïntroduceerd werd door deHanze(samenwerkingsverband van handelaren en steden tijdens de middeleeuwen) om goederen te vervoeren. Het verscheen als type rond het jaar 1200 en was ontwikkeld uit het Vikingschip, meer het type zeegaand vrachtschip hiervan, ook wel knarr genaamd. Een kogge kon aanzienlijk meer vracht vervoeren dan de knarr, maar had dan ook meer kracht, dus wind, nodig om te kunnen varen. Koggen hebben in de tijd van circa 1200 tot circa 1450 een groot succes gekend. Er was een enkel dwarsgetuigd zeil, aan een midscheeps of in latere tijd een iets voorlijker geplaatste mast.

Het is later als vrachtschip verdrongen door de hulk. Diverse steden aan de Oostzee dragen een kogge in het stadswapen.

Na het droogvallen van de Flevopolders zijn verschillende koggen opgegraven en geconserveerd. In totaal zijn zo'n 14 koggeschepen in Nederland gevonden

De Kamper Kogge heeft zijn ligplaats aan de Koggewerf in Kampen, Zij wordt gevaren met 12 bemanningsleden. 

Type: Kogge
Lengte: 21,6 m.
Breedte: 7,56 m.
Diepgang: 1,9 m.

Lisa van Lubeck

Nog geen verdere informatie.

Mir

STS Mir ( Russisch: Мир , betekenis Vrede ) is een driemaster, volledige opgetuigd opleidingsschip met als thuishaven St. Petersburg, Rusland. Ze werd in 1987 gebouwd op de Lenin Scheepswerf in Gdansk, Polen. Het is een van de snelste moderne zeilschepen.

Mir is de tweede grootste van de zes zusterschepen. Haar zus schepen zijn de Dar Mlodziezy (als eerste gebouwd), Druzhba, Pallada, Khersones en de Nadezhda. De Mir is 8 mtr korter dan het langste huidige zeilschip, de Sedov (117,5 m). Haar reder is de Admiral Makarov State Zeevaartschool (AMSMA) in Sint-Petersburg, die haar inzet als haar belangrijkste training schip.

Dit schip werd oorspronkelijk gebouwd als een cadet training schip, ontworpen voor het vervoer van tussen de 70 en 144 cadetten. De totale transportcapaciteit is 199 personen. In aanvulling op de oorspronkelijke rol van opleider, wordt de Mir nu ook ingezet voor zeiltochten, dagtrips en "cruises" tussen havens op commerciële basis.
Type: Driemast volschip 
Lengte: 109,4 m.
Breedte: 13,9 m.
Diepgang: 6,4 m.
Hoogte: 50,1 m.

Morgenster

Deze in 1919 in Nederland gebouwde, toen nog, brik werd ingezet voor de visvangst in de Noordzee met als naam de Vrouw Maria. In 1928 werd het voorzien van een motor en in 1947 verlengd en hermeten.

In 1959 veranderde de naam naar Morgenster.

 Later werd het schip gebruikt in de sportvisserij en als radioschip voor Radio Del Mare. In 1993 is het schip verkocht om het vervolgens te verbouwen tot een Sail Training Schip.

Sinds 2008 is de Morgenster in de vaart als clipperbrik. De missie van de eigenaren is het behoud historisch erfgoed, zeemanschap en de persoonlijk ontplooiing van alle opvarenden.
Type: Clipperbrik
Lengte:   46,03 m.
Breedte:    6,64 m.
Diepgang: 2,4 m.
Hoogte:   29 m.

Mercedes
 
 Zeilschip Mercedes werd in mei 2005 in gebruik genomen en is één van de jongste schepen in de internationale vloot van de Tall Ships. Oorspronkelijk gebouwd in 1958 als vissersschip voor de Atlantische Oceaan.Het zeilschip is daarna speciaal verbouwd voor dag- en avondtochten en voor recepties in een haven. Het zeilschip beschikt derhalve niet over overnachtingshutten voor gasten. Het vaargebied van zeilschip Mercedes reikt van de Middellandse Zee, langs de gehele Noord-Atlantische kust tot aan de Noord- en Oostzee.

Zij kan voor een dag- of avondtocht 140 passagiers meenemen en voor een kruistocht 36 passagiers.
Type: Brik
Lengte: 50 m.
Breedte: 7,6 m.
Diepgang: 3,6 m.
Hoogte: 35 m.
Snelheid: tot 16 knopen onder zeil. 

Pedro Doncker
 

De Pedro Doncker werd solide en ruim gebouwd en in 1974 te water gelaten, om als trawler onder de zwaarste omstandigheden op zee te vissen.

In 1985 werd zij gekocht door de huidige eigenaren en vaart rond als comfortabel charterschip in de Europese wateren.
Type: Barkentijn
Lengte: 47 m.
Breedte: 7,5 m.
Diepgang:

Phoenix

 De Phoenix werd gebouwd door Hjorne & Jakobsen in Frederikshavn (Denemarken) in 1929 als een Evangelische Zending Schoener.


Twintig jaar later werd ze uit het  zendingswerk teruggetrokken toen haar machinekamer werd beschadigd door brand. In 1974 werd ze gekocht door nieuwe eigenaren die haar ombouwde tot een brigantijn alvorens te worden gekocht door Square Sail in 1988. Een “eerste revisie” stelde haar in staat om terug te varen naar het Verenigd Koninkrijk waar ze een complete verbouwing onderging.

In 1991 werd zij verbouwd tot de 15de eeuws “Caravel Santa Maria” voor Ridley Scott's film 1492: Conquest of Paradise. Het schip werd bekend als Santa Maria, totdat in 1996, vanwege de toenemende vraag naar vierkante riggers, zij wederom werd verbouwd tot een 2 mast brigantijn. Tevens kreeg ze haar oorspronkelijke naam terug: Phoenix van Dell Quay. 

Phoenix van Dell Quay werd o.a. gebruikt als het schip Retribution in de derde serie over kapitein Hornblower.
Type: Barkentijn
Lengte: 34,10 m.
Breedte: 6,60 m.
Diepgang: 2,40 m.

Rupel

De Rupel is een in 1996 gebouwd Belgisch tall ship, een gaffelschoener. De bouwwerf was de VZW Steenschuit te Boom. Het schip is genoemd naar de Rupel, een zijrivier van de Schelde. Het boegbeeld werd in Gent vervaardigd.

Net als alle schepen van de VZW Steenschuit is de Rupel gebouwd door werkloze jongeren om hen zo een vak te leren.

Type: Gaffelschoener
Lengte: 22,5 m.
Breedte: 4,8 m.
Diepgang:
Hoogte: 22 m.

Santa Maria Manuela


Het Sail Training schip Santa Maria Manuela is een traditioneel schip dat in 1937 ten water gelaten is in de rivier de Tagus (Lissabon) en toen deel uitmaakte van de “Portuguese White Fleet”. De naam van het schip is de naam van de echtgenote van de initiatiefnemer tot de bouw van het schip. Zij werd gebouwd voor de beroemde kabeljauw vangst bij New Foundland die nog door ging tot het begin van de jaren ’90. In 1993 zag het er naar uit dat het schip gesloopt zou worden. Uiteindelijk bleef alleen de romp over. Dankzij de Fundação Santa Maria Manuelawerd het gered. Om uiteenlopende redenen is het deze stichting, die de oude ambachten promootte, niet gelukt om het schip te herstellen.

In 2007 is de Santa Maria Manuela overgedragen aan het bedrijf "Pascoal & Sons, Inc" die het schip restaureerde waarna het in 2010 weer in de vaart kon worden genomen.

Het schip is nu alleen nog bedoeld als toeristische attractie. De deelname aan de schepenparade in Lissabon ter ere van de Paus in mei en de North Sea Tall Ships Regatta 2010 van Londen naar IJmuiden zijn de activiteiten waaraan de Santa Maria Manuela sinds de tewaterlating heeft deelgenomen.
Type: Viermast Gaffelschoener
Lengte: 68,20 m.
Breedte: 9,90 m.
Diepgang: 4,50 m.

Sagres III

 De NHP Sagres is een opleidingsschip van de Portugese marine sinds 1961. Het is het derde schip met deze naam in de Portugese marine en is dan ook bekend als Sagres III.

De driemaster werd te water gelaten onder de naam Albert Leo Schlageter in 1937 bij Blohm & Voss in Hamburg voor de Duitse Marine. De Sagres III is een zusterschip van de Gorch Fock, de Horst Wessel en het Roemeense opleiding vaartuig Mircea. Het zusterschip Herbert Norkus, werd nooit voltooid,

Na het uitbreken van de Tweede wereldoorlog werd het schip gebruikt als een stationair `kantoor`schip. In 1944 werd ze eenmalig ingezet in de Baltische Zee alwaar ze na een aanvaring met een Sovjet-mijn versleept moest worden naar een haven. Uiteindelijk is ze overgebracht naar Flensburg, Na de oorlog werd ze in beslag genomen door de Verenigde Staten.
In 1948 verkocht de VS haar aan Brazilië voor een symbolische prijs van $5.000 USD.  Voor Brazilië zeilde ze als een opleidingsschip voor de Braziliaanse Marine onder de naam Guanabara. In 1961 kocht de Portugese Marine haar ter vervanging van het oude opleidingsschip Sagres II (die werd verkocht aan Duitsland, waar ze in Hamburg een museumschip onder haar oorspronkelijke naam Rickmer Aqua is). De Portugese marine doopte de Guanabara om tot Sagres III(het derde schip van die naam) en ze is nog steeds in dienst.

Type: Bark
Lengte: 89 m.
Breedte: 12 m.
Diepgang: 5,2 m.

Sedov

De Sedov liep in 1921 als Magdalene Vinnen II van stapel op de Krupp Germaniawerf in Kiel. Het schip maakte op 1 september 1921 haar eerste reis. In 1936 werd ze verkocht aan de Norddeutscher Loyd, die het onder de naam Kommodore Johnsen als vrachtvarend opleidingsschip gebruikte. Daartoe werden verblijven voor 50 tot 60 officieren in opleiding ingebouwd.

 

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd het schip door het Verenigd Koninkrijk als herstelbetaling overgedragen aan de Sovjet-Unie. Het zou voortaan de naam Sedov dragen en werd ingezet als opleidingsschip van de Sovjet-Marine. Vervolgens werd de Sedoveigendom van het ministerie van Visserij dat het schip gebruikte als opleidingsschip van de Russische koopvaardij. Het schip werd in 1981 omgebouwd zodat er meer mensen op konden worden gehuisvest en er kwamen sportruimten, leslokalen en een klein museum. Sinds 1991 is het eigendom van de Technische Universiteit Moermansk. Daar de thuishaven erg koud is, streeft de universiteit er naar het schip in Duitse havens te laten overwinteren.

In de zomer van 2005 fungeerde de Sedov als filmset voor het draaien van een film over de ondergang van de viermastbark Pamir. Voor die gelegenheid werd de romp van de Sedov zwart geschilderd.

De Sedov is het grootste nog zeilende traditionele zeilschip en het op een na grootste zeilschip ter

Wereld. Alleen de nieuw gebouwde Royal Clipper is nog groter.

Type: Bark
Lengte: 122 m.
Breedte: 14,70 m.
Diepgang: 6,70 m.
Hoogte: 58 m.
Snelheid: tot 18 knopen onder zeil.

Shabab Oman

 De oorspronkelijke naam van de Shabab Oman is “Captain Scott” naar de ontdekkingsreiziger Robert Falcon Scott. De latereShabab Oman werd gebouwd in Schotland in 1971 uit het hout van Schotse eiken en dennen uit Uruguay. Gebouwd voor de Dulverton Trust, werd zij ingezet door de Loch Eil Trust als zeil-trainings schip en onshore expedities.

In 1967 werd de hulp van Prins Philip gevraagd bij het ​​vinden van sponsoring voor een nieuw jeugd-training schip. Daarna heeft zij nog gevaren tot 1974 onder Schotse vlag.

In 1977 werd het schip verkocht aan Sultan Qabus Bin Sa'id van Oman en onder de bevoegdheid van het Ministerie van Jeugd geplaatst. Haar naam werd veranderd in Shabab Oman, wat vertaald kan worden als "Jeugd van Oman." In 1979 werd zij ingewijd in de Koninklijke Marine van Oman (RNO) als een zeil training schip.

In 1984 werd de Shabab Oman, oorspronkelijk een schoener, omgebouwd tot barkentijn.

Type: Barkentijn
Lengte: 51,46 m.
Breedte: 8,5 m.
Diepgang: 4,5 m. 

Hoogte: 30,2 m.
Snelheid: tot 13,5 knopen onder zeil.

Shtandart


Het eerste fregat Shtandart (in het Russisch: Штандартъ) was het eerste schip van de Russische Baltische vloot. Haar kiel werd gelegd in 1703 op de scheepswerf Olonetsky op order van Tsaar Peter I. Het schip werd gebouwd door de Nederlandse scheepsbouwmeester Vybe Gerens onder rechtstreeks toezicht van de Tsaar. Ze was het eerste vlaggenschip van de Russische Keizerlijke Marine en bleef in dienst tot 1727.

In 1994 begon een kleine groep liefhebbers onder leiding van Vladimir Martus met de bouw van een exacte replica van het fregat de Shtandart. Deze replica van het "Shtandart Project" (een niet-commerciële organisatie gewijd aan jeugdontwikkeling) werd te water gelaten op 4 september 1999. De moderne Shtandart heeft twee zones: Het historisch waarheidsgetrouwe gebied boven het geschut dek: het stuurwiel en roer, alle decoratieve houtsnijwerk, het meubilair en alle masten, pieken, geweren, loopplanken en luiken zijn zorgvuldig gereconstrueerd. Het "moderne" gebied gebouwd volgens de normen en in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften van de huidige tijd. Dit omvat twee Volvo-Penta TAMD 122 P motoren en een generator.

De oorspronkelijke bemanning in 1703 bestond uit tussen de 120 en 150 opvarenden. De huidige bemanning bestaat uit 30 stagiairs en 10 officieren.

Type: Driemaster fregat.
Lengte: 32,68 m.
Breedte: 6,9 m.
Diepgang: 3,3 m
Hoogte: 33 m.
Snelheid: tot 11 knopen onder zeil.