* Duitse Zware Kruiser Prinz Eugen 1942

Interessante bouwdoos van de Duitse Zware Kruiser Prinz Eugen 1942.

Het schip was genoemd naar Prinz Eugenius van Savoye en ze was het derde schip van de Admiraal Hipper-klasse. Het werd, evenals zijn zusterschepen Admiral Hipper en Blücher, medio jaren dertig van de vorige Eeuw gebouwd. De bouw van de Prinz Eugen begon op 23 april 1936 bij de Krupp Germania-werf in Kiel. Op 22 augustus 1938 was het schip afgetimmerd en op 1 augustus 1940 werd het in dienst gesteld.

Zeeslag:

Op 18 mei 1941 ging de Prinz Eugen samen met het Slagschip Bismarck vanuit de haven van Gdynia Polen op weg naar de Atlantische Oceaan. Zes dagen later, op 24 mei 1941, leverden beide schepen slag met de Engelse slagkruiser H.M.S. Hood en het slagschip H.M.S. Prince of Wales. De Hood zonk en de Prince of Wales raakte zwaar beschadigd. Na deze slag ging de Prinz Eugen op eigen gelegenheid op zoek naar geallieerde koopvaardijschepen. Door machinepech moest de operatie worden afgebroken. Op 1 juni kwam het schip aan in de haven van Brest, Frankrijk. Een maand later werd het schip tijdens een luchtaanval van de R.A.F. door een bom getroffen. Zestig bemanningsleden sneuvelden bij deze aanval.  

zoomzoomzoomzoom trumpeter heavy cruiser prinz eugen 1942 1 a.jpg trumpeter heavy cruiser prinz eugen 1942 2 a.jpg trumpeter heavy cruiser prinz eugen 1942 3 a.jpg trumpeter heavy cruiser prinz eugen 1942 4 a.jpg



Uitbraak:

Tot begin 1942 verbleef de Prinz eugen in Brest. Gedurende deze tijd kwam het schip niet in actie. Hitler vreesde een invasie van Noorwegen en beval de Prinz Eugen in februari 1942 terug te keren naar Duitsland. Ze zou van daaruit op weg gaan naar Noorwegen in een poging de invasie een halt toe te roepen. Samen met de slagschepen Scharnhorst en Gneisenau, die ook in Frankrijk waren gestationeerd, koos de Prinz Eugen voor de kortste en gevaarlijkste route naar Duitsland: dwars door het Kanaal. Dankzij sterke luchtsteun van de Luftwaffe wist het schip, samen met de andere, kleinere eenheden van de Kriegsmarine, tussen 11 en 13 februari 1942 door het Kanaal te breken. Deze operatie, Cerberus, was sinds mensenheugenis de eerste succesvolle doorbraak van een vijandelijke vloot door het Kanaal. De Prinz Eugen bleef tijdens de operatie ongeschonden.

Naar Noorwegen:

Toen de Prinz Eugen op weg was naar Trondheim liep ze op 23 februari 1942 als gevolg van een torpedotreffer van de Britse onderzeeboot H.M.S. Trident zware averij op aan het achterschip. Het duurde tot 1943 voordat hets chip weer volledig operationeel was. Tegen die tijd was de rol van de grote schepen van de Kriegsmarine gereduceerd tot schoolschepen. Tegen het einde van de oorlog werd de Prinz Eugen ingezet in een poging de opmars van de Russische eenheden bij de Oostzeekust tot staan te brengen en Duitse vluchtelingen veilig naar Duitsland te brengen. Hierbij ramde ze op 15 oktober in dichte mist de lichte kruiser Leipzig. De Leipzig brak hierbij bijna doormidden. Veertien uur lang dreven beide schepen stuurloos rond, terwijl het ene schip vastzat aan het andere.

Na de Capitulatie:

Na de Duitse Capitulatie was de Prinz Eugen het enige grote schip van de Kriegsmarine dat nog over was. Op 7 mei 1945 werd de kruiser in Kopenhagen onder Brits gezag gesteld. Eind mei 1945 werd de kruiser samen met andere Duitse schepen naar Wilhelmshaven verscheept. In december van dat jaar werd het schip als oorlogsbuit aan de Amerikanen toegewezen.

Naar Amerika:

Op 13 januari 1946 vetrok het schip naar Boston, waar het op een marinewerf werd verbouwd. De Prinz Eugen werd op 1 mei via het Panama-kanaal naar San Diego gesleept. Op 10 mei vertrok het naar Honolulu. Het schip moest door sleepboten worden versleept, omdat er nog maar één stoomketel in werking was.

Atoomproeven:

Hierna werd het schip overgedracht naar het Bikini-atol waar het samen met andere schepen als doelschip voor de atoomproeven werd gebruikt (Operatie Crossroads). Bij de eerste proef, op 1 juli 1946 (de "test ABLE"), was er geen zichtbare schade; bij de tweede proef, op 25 juli (de "test BAKER"), evenmin. Het schip was echter zwaar radioactief besmet. De Prinz Eugen vertoonde ook scheuren die niet hersteld konden worden. Het schip werd versleept naar het Kwajalein-atol. Vanaf 16 december 1946 maakte de Prinz Eugen steeds meer slagzij aan stuurboord. Uiteindelijk kapseisde het schip op 22 december.

Museumstuk:

In 1979 is één van de drie scheepsschroeven geborgen. Het is nu een Marine-monument in Laboe, in de buurt van Kiel. De Prinz Eugen ligt in de nabijheid van Kwajalein-atol en ligt ondersteboven met zijn kiel, een roer en een schroef nog boven water.

Bijzonderheden:

  • Lengte: 253 mm.
  • Breedte: 33 mm.
  • Schaal: 1:700
  • Aantal onderdelen: 253

Daadwerkelijke afmerigen:

  • Lengte: 212,5 m.
  • Breedte: 21,8 m.
  • Diepgang: 7,2 m.
  • Waterverplaatsing: 18.960 ton maximaal
  • Vermogen: 110.000 pk (97.000 kW)
  • Vaart: 32 knopen
  • Bemanning: 1548 mannen.
€ 26,95
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid




Gerelateerde artikelen: